کمی بعد از آغاز ناآرامی‌های اخیر در تهران و شهرهای بزرگ ایران، بسیاری از گردشگران خارجی سفر خود را به ایران لغو کردند. لغو تورهای مسافرتی به گردشگران خارجی محدود نشد و سفرهای داخلی هم به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.

گردشگری در همه جهان کنار نفت و خودروسازی از صنایع مهم و پردرآمد به‌ شمار می‌آید و توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. یکی از عواملی که سفرهای گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش یا کاهش تعداد گردشگران یک منطقه شود، امنیت است.

طبیعتا اگر گردشگر احساس کند سفر ایمنی نخواهد داشت، سفر خود را لغو می‌کند و خطر سفر به یک منطقه با امنیت پایین را نمی‌پذیرد.


تامین امنیت سفر در همه بخش‌های آن ضروری است. از برقراری آرامش و امنیت در مقصد گرفته تا مسیر و مکان اقامت یا حتی خرید و گشت‌و‌گذار در شهر، همه‌وهمه در رونق یا رکود صنعت گردشگری یک کشور موثر است.

رقابت‌های جام‌جهانی قطر فرصت مناسبی بود تا کنار بهتر شناساندن ایران و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ آن به گردشگران، به رشد اقتصاد کشور هم کمک شود. به همین دلیل ایران پیش از شروع بازی‌های جام‌جهانی، برای میزبانی از مسافران و تماشاگران خارجی و پذیرایی از آنان در جزیره کیش اعلام آمادگی ‌کرد؛ ولی با شروع ناآرامی‌های اخیر در این زمینه ناکام ماند.

ایران در سال‌های گذشته تبلیغات خوبی برای جذب گردشگران خارجی و سفر به مقاصد محبوب گردشگری مانند اصفهان، شیراز، کیش، گیلان و… انجام داده است. متاسفانه این ناآرامی‌ها و تصویر جدیدی که از ایران به‌عنوان یک کشور ناامن ایجاد کرده، همه این زحمات را نقش بر آب کرد.

کاهش تعداد گردشگران خارجی و لغو تورهای گردشگری، کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. جزایر کیش و قشم که مقصدی پرطرفدار برای سفرهای پاییزی محسوب می‌شود، حالا با سوت‌وکور بودن بازارها و رستوران‌ها و هتل‌ها روبه‌رو شده است.